Boemerang-les

Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl

Ik geniet enorm van het freelance-docentschap en van mijn lessen creatief schrijven.
Geweldig om te zien hoe sommige kinderen tijdens mijn uitleg al niet meer te houden zijn.
Vanmiddag hoefde ik geen voorbeeld meer voor te lezen. Niet nodig, ze wilden liever meteen zelf schrijven!

Bijna net zo geweldig om te zien hoe andere kinderen worstelen om iets op papier te krijgen.
Alleen al de naam van een eerste personage: “Wélke naam dan, ik kan niks verzinnen…” (hellup!)
Daardoor besef je weer dat het niet vanzelfsprekend is, schrijven, iets verzinnen.
Het lukt niet altijd. Het kost moeite, soms.
En als je met het grootste gemak een A-4tje vol pent, wil dat nog niet zeggen dat het een goed verhaal is.

Na de schrijfles blijf ik altijd even zitten om na te denken en mezelf te evalueren.
Ik had de kinderen iets belangrijks geleerd: Vertel niet te snel of te veel tegelijk. Dan kan de lezer/luisteraar zich niet inleven en haakt hij af. Dus neem de tijd, zorg ervoor dat wat je schrijft ook áánkomt.

Deze les kwam als een boemerang bij me terug.
Ik wil te snel en te veel tegelijk, leerde ik van de kinderen.
Dus géén nieuw onderwerp volgende week, even op de rem.
De tijd nemen, zodat je les ook áánkomt.

 

This entry was posted in Over onderwijs en lesgeven and tagged , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.