Nachtlicht op de planken (toneelschrijven in Nederland)

Hert in de stad

Foto: Claudia Jong

Afgelopen dinsdag (20 september) werd mijn toneeltekst Nachtlicht gepresenteerd in het Rozentheater in Amsterdam, tijdens De Tekstsmederij. Er werd ongeveer twintig minuten tekst gelezen door twee acteurs die ‘s middags hadden gerepeteerd met een regisseur. Na de pauze werd Ondergrond gelezen, van Janna de Lathouder. Het was een mooie avond, met veel (aandachtig!) publiek en goede gesprekken, o.a. over de positie van jonge, beginnende toneelschrijvers in Nederland. Die positie is best moeilijk. Het is moeilijk om als toneelschrijver te groeien, omdat toneelgezelschappen in Nederland geen risico’s durven en kunnen nemen. Ze moeten zorgen dat er geld in het laatje komt, en dat kan alleen met bekende namen en min of meer gegarandeerde kassuccessen. Ze zullen niet snel een toneelstuk kiezen van een jonge, talentvolle, maar (nog) onbekende schrijver, en al helemaal niet voor de grote zaal. Een doodlopende weg, die ervoor zorgt dat toneelschrijvers zich niet kunnen ontwikkelen. En die situatie zal met de komende bezuinigingen alleen maar verergeren.

Maar er is hoop. Want ondertussen zijn er mooie initiatieven, zoals De Tekstsmederij , dat schrijvers een podium biedt, en schrijvers, regisseurs, dramaturgen en producenten bij elkaar brengt. Dat is belangrijk! En hopelijk leidt het tot nieuwe samenwerkingsverbanden, nieuwe ideeën en vooral concrete plannen.

Nu over Nachtlicht. Ik heb het stuk geschreven dankzij een opdracht van theaterwerkplaats Generale Oost, die luidde: schrijf een avondvullend toneelstuk over een onderwerp dat je bezighoudt, zonder rekening te houden met een concept van een regisseur en zonder de druk van een première. Een mooie opdracht, maar het stuk is tot nu toe ongespeeld gebleven, en daar wil ik verandering in brengen. Ik ga er alles aan doen om Nachtlicht op de planken te krijgen. Gelukkig beschik ik over een lange adem… Regisseurs en producenten die geïnteresseerd zijn en die durven, mogen zich melden! Hieronder kun je lezen waarover het stuk gaat, plus een ultra-kort fragment uit de laatste scène.

Synopsis Nachtlicht:

Een vrouw loopt middenin de nacht een 24-uurs copyrette binnen, in verwarde toestand. Ze is ervan overtuigd dat ze snel zal doodgaan en klampt zich vast aan de jongen die achter de balie werkt. Het is een vreemde nacht, het waait hard, er rennen herten langs de glazen pui en er klinken schoten. Als een jonge en brutale actrice de copyrette binnenkomt, wordt de nacht nog vreemder en lopen de spanningen op. De jongen en de vrouw blijven gehavend achter, met een gevoel van schaamte. Maar de vrouw kan niet naar huis. Ze moet en zal haar doodsangst overwinnen, anders is ze verloren.

HET HERT
U kunt mij niet redden
Maar u kunt iets anders voor me doen
DE VROUW
Wat dan
HET HERT
Bij me zitten
Tegen me praten
DE VROUW
U bent mooi
HET HERT
Dank u
DE VROUW
Uw vacht is zacht
U ruikt lekker
Naar wild
HET HERT
U bent ook mooi
Alles is mooi
Het leven is mooi

 

 

This entry was posted in Nieuws, Persoonlijke berichten, Theater. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.